"El maestro ideal es aquel que se pone en el papel de un
puente por el cual invita a sus alumnos a cruzar y que luego de haberlos
ayudado en el cruce se desploma con alegría, alentándolos a crear sus propios
puentes".
Nikos Kazantzakis
Bon dia a tothom!
Que us sembla aquesta oració anterior? A jo m’ha
agradat molt. Penso que es una manera clara de descriure un mestre ideal! Doncs
com ja suposeu, avui vos parlaré de com és el meu mestre ideal y també la meva
escola ideal.
El meu mestre ideal és...
-Aquell que mostra molta afectivitat als infants:
quan un infant plora, aquest l’abraça i escolta el per què plora i intenta
cercar una solució (pot donar un petó); quan un infant arriba a l’aula, l’abraça
i diu bon dia; si un dia el veu amb una personalitat canviada el hi pregunta
què li passa (als pares o directament a ell); quan es van els alumnes els hi
dóna un petó i els hi diu fins demà, que vagi bé; quan un infant està malalt
i/o necessita més atenció, li proporciona (tot amb un cert límit, ja que han de
cercar per ells mateixos les solucions);...
-Aquell que té complicitat amb cadascun dels seus
alumnes: presenta alguna consigna de complicitat amb cada infant, ja que coneix
com és cadascun dels seus alumnes.
-Aquell que es comunica molt amb els infants:
intenta conèixer-los, parlar sobre les famílies, que parlin tots els nens entre
ells, parla sobre el què han fet o faran, reconeix bones accions dels discents
verbalment,...
-Aquell que intenta castigar als infants el menys
possible i que utilitza diferents tècniques per al control de conducta: reforç
positiu, temps-fora, etc.
-Aquell que té una formació contínua: s’interessa i
assisteix a la realització de variats cursos (informàtica, menjador, llengua de
signes...), acudeix a xerrades de professionals de l’educació, estudia altres
carreres i/o idiomes, i en un futur també farà d’altres.
-Aquell que manté una relació estreta amb cadascun
dels pares dels seus alumnes: els informa de com ha anat el dia de forma
detallada; quan arriben els infants els hi pregunta sobre com s’han despertat; coneix
als pares; pregunta com actua l’infant a casa; fa reunions individualitzades per
informar als pares sobre el procés d’aprenentatge del seu fill; fa reunions
grupals per aspectes de caire més general;...
-Aquell que ensenya de forma significativa: guia l’aprenentatge
dels infants per a que aquests sàpiguen com resoldre els conflictes de la seva
vida del dia a dia. No transmet el coneixement sense un perquè, sinó tot ho fa
amb una intencionalitat i deixant que siguin els infants mateixos qui creïn el
seu aprenentatge.
-Aquell que fomenta un aprenentatge per
experimentació: no es centra en un tipus d’aprenentatge, però sí que facilita
que els infants arribin a saber del món a través dels sentits, de la
investigació, de la descoberta.
-Aquell que potencia el treball de le emocions.
-Aquell que potencia el treball de le emocions.
-Aquell que fa reflexionar als infants, que coneix i
ensenya varies estratègies de resolució de conflictes.
-Aquell que manté una actitud positiva: que sap
separar lo professional de lo personal, encara que hagi de dur a terme amplis
esforços. No es mostra davant dels infants amb una actitud apagada, sinó que
està somrient, però quan escau, s’enfada (sense cridar ni pegar, ni faltar els
respecte).
-Aquell que és dinàmic: fomenta la participació dels
infants, és animat, actiu, fa activitats dinamitzadores i divertides.
-Aquell que manté una bona relació amb l’equip
escolar: comenta dubtes, opinions amb la resta de companyes, té un bon tracte
amb el personal no docent, parla freqüentment amb la directora del centre; es
reuneix setmanalment amb l’equip docent; etc.
-Aquell que relaciona la teoria amb la pràctica: no
proposa activitats de forma aïllada, sinó tot té un per què i s’ajuda de la
teoria per complementar la pràctica.
-Aquell que és empàtic, motivador, creatiu, innovador
i pacient: fa que tots els infants participin en la activitat i té en compte el
temps d’espera per als infants; confecciona activitats que no siguin avorrides
per als petits.
-Aquell que estimula valors: ensenya als infants a
que segueixin un valors primordials per a la convivència, des de el primer
moment.
-Aquell que treballa no sols continguts, sinó també
actituds i procediments. Sobre tot aquests dos aspectes en infants petits són
de vital importància.
-Aquell que sap establir límits: sense donar lloc a
una dictadura d’aula, però tampoc a tot el contrari.
-Aquell que té cura dels espais i dels materials,
tant de l’aula com de l’escola: manté la classe decorada, decora l’escola, neteja
la classe i altres sales de l’escola sovint, els materials els té ben presentats,
i hi ha una organització dels espais i materials en la seva aula.
-Aquell que sap adaptar-se a les diverses situacions
i alumnat de cada moment: fa improvisacions sempre que cal.
-Aquell que fa una autovaloració de la seva tasca
docent i valora el progrés de la classe i dels alumnes dia a dia.
-Aquell que fa observacions i pren notes d’allò que
observa.
-Aquell que utilitza les TIC’s com un mètode més d’ensenyança.
-Aquell que respecta als companys de treball,
alumnes, material, classe, escola: no pega als infants, ni els maltracta
psicològicament, no els hi fa accions brusques, no critica de forma despectiva
als seus companys de feina, no diu paraules malsonants, etc.
-Aquell que cerca informació a través de diferents
recursos per resoldre els seus dubtes i ho contrasta.
-Aquell que s’esforça per mantenir un bon clima d’aula.
-Aquell que estima el que fa i que intenta millorar
dia a dia.
Així és el meu mestre ideal, i la meva escola ideal
com és?
-Una escola on predomina un bon clima entre l’equip
de persones que la conforma: hi ha bona relació entre aquests, comparteixen
opinions, comenten sobre temes relacionats de l’escola, es donen suport, entre
altres.
-Una escola àmplia amb diversos espais que afavoreixin
les diferents capacitats dels infants: una sala per a psicomotricitat, una sala
de la llum, una sala d’usos múltiples, un pati ampli, una cuina, un
menjador,...
-Una escola on trobem material estimulador de l’aprenentatge:
material variat, de diferents textures i tamany, manipulable, adaptat a les
edats dels infants.
-Una escola on reina una bona comunicació entre tots
els membres d’aquesta.
-Una escola innovadora, que s’adapta a la nova
societat: on hi ha presència de les TIC’s i s’usen com a forma d’ensenyament-aprenentatge.
-Una escola que inciti a entrar i a quedar-se: acollidora,
càlida, amb un racó per a les famílies, amb parets de colors suaus i decorades.
-Una escola oberta a les famílies: on aquestes poden
resoldre tots els seus dubtes, participar en diferents activitats, conèixer a l’equip
directiu i docent, fer activitats conjuntament amb els seus infants i les
mestres, i conèixer a la resta d’infants i famílies del seu fill.
-Una escola amb una infraestructura adient: neta,
amb un bon manteniment.
-Una escola on tots es sentin còmodes i segurs.
-Una escola que proporciona unes condicions
acceptables de treball.
-Una escola on es treballen les emocions dia a dia.
-Una escola on es formen persones que aconsegueixen
aprenentatges significatius per al llarg de la seva vida.
-Una escola on s’observa que tots som presents, tots
participem.
-Una escola inclusiva: on tots som iguals, tenint en
compte les nostres diferències.
D’aquesta forma seria la meva escola ideal! I la
teva? Estàs d’acord amb mi? Què canviaries?
Us deixo reflexionant,
Fins aviat.
P.D: Quines competències he treballat?
1.2-Ja que reflexiono sobre com hauria de ser un mestre ideal i la seva actuació professional.
1.4-Ja que he configurat el meu mestre ideal i escola ideal a partir de la teoria rebuda a classe, del que he vist a les pràctiques i del que jo opino.
2.2-Ja que exposo el que per mi seria un mestre ideal i una escola ideal.
No hay comentarios:
Publicar un comentario