lunes, 3 de marzo de 2014

Utopia o possible realitat? De moment, ideals

"El maestro ideal es aquel que se pone en el papel de un puente por el cual invita a sus alumnos a cruzar y que luego de haberlos ayudado en el cruce se desploma con alegría, alentándolos a crear sus propios puentes". 
Nikos Kazantzakis


Bon dia a tothom!

Que us sembla aquesta oració anterior? A jo m’ha agradat molt. Penso que es una manera clara de descriure un mestre ideal! Doncs com ja suposeu, avui vos parlaré de com és el meu mestre ideal y també la meva escola ideal.


El meu mestre ideal és...

-Aquell que mostra molta afectivitat als infants: quan un infant plora, aquest l’abraça i escolta el per què plora i intenta cercar una solució (pot donar un petó); quan un infant arriba a l’aula, l’abraça i diu bon dia; si un dia el veu amb una personalitat canviada el hi pregunta què li passa (als pares o directament a ell); quan es van els alumnes els hi dóna un petó i els hi diu fins demà, que vagi bé; quan un infant està malalt i/o necessita més atenció, li proporciona (tot amb un cert límit, ja que han de cercar per ells mateixos les solucions);...

-Aquell que té complicitat amb cadascun dels seus alumnes: presenta alguna consigna de complicitat amb cada infant, ja que coneix com és cadascun dels seus alumnes.

-Aquell que es comunica molt amb els infants: intenta conèixer-los, parlar sobre les famílies, que parlin tots els nens entre ells, parla sobre el què han fet o faran, reconeix bones accions dels discents verbalment,...

-Aquell que intenta castigar als infants el menys possible i que utilitza diferents tècniques per al control de conducta: reforç positiu, temps-fora, etc.

-Aquell que té una formació contínua: s’interessa i assisteix a la realització de variats cursos (informàtica, menjador, llengua de signes...), acudeix a xerrades de professionals de l’educació, estudia altres carreres i/o idiomes, i en un futur també farà d’altres.

-Aquell que manté una relació estreta amb cadascun dels pares dels seus alumnes: els informa de com ha anat el dia de forma detallada; quan arriben els infants els hi pregunta sobre com s’han despertat; coneix als pares; pregunta com actua l’infant a casa; fa reunions individualitzades per informar als pares sobre el procés d’aprenentatge del seu fill; fa reunions grupals per aspectes de caire més general;...

-Aquell que ensenya de forma significativa: guia l’aprenentatge dels infants per a que aquests sàpiguen com resoldre els conflictes de la seva vida del dia a dia. No transmet el coneixement sense un perquè, sinó tot ho fa amb una intencionalitat i deixant que siguin els infants mateixos qui creïn el seu aprenentatge.

-Aquell que fomenta un aprenentatge per experimentació: no es centra en un tipus d’aprenentatge, però sí que facilita que els infants arribin a saber del món a través dels sentits, de la investigació, de la descoberta.

-Aquell que potencia el treball de le emocions.

-Aquell que fa reflexionar als infants, que coneix i ensenya varies estratègies de resolució de conflictes.

-Aquell que manté una actitud positiva: que sap separar lo professional de lo personal, encara que hagi de dur a terme amplis esforços. No es mostra davant dels infants amb una actitud apagada, sinó que està somrient, però quan escau, s’enfada (sense cridar ni pegar, ni faltar els respecte).

-Aquell que és dinàmic: fomenta la participació dels infants, és animat, actiu, fa activitats dinamitzadores i divertides.

-Aquell que manté una bona relació amb l’equip escolar: comenta dubtes, opinions amb la resta de companyes, té un bon tracte amb el personal no docent, parla freqüentment amb la directora del centre; es reuneix setmanalment amb l’equip docent; etc.

-Aquell que relaciona la teoria amb la pràctica: no proposa activitats de forma aïllada, sinó tot té un per què i s’ajuda de la teoria per complementar la pràctica.

-Aquell que és empàtic, motivador, creatiu, innovador i pacient: fa que tots els infants participin en la activitat i té en compte el temps d’espera per als infants; confecciona activitats que no siguin avorrides per als petits.

-Aquell que estimula valors: ensenya als infants a que segueixin un valors primordials per a la convivència, des de el primer moment.

-Aquell que treballa no sols continguts, sinó també actituds i procediments. Sobre tot aquests dos aspectes en infants petits són de vital importància.

-Aquell que sap establir límits: sense donar lloc a una dictadura d’aula, però tampoc a tot el contrari.

-Aquell que té cura dels espais i dels materials, tant de l’aula com de l’escola: manté la classe decorada, decora l’escola, neteja la classe i altres sales de l’escola sovint, els materials els té ben presentats, i hi ha una organització dels espais i materials en la seva aula.


-Aquell que sap adaptar-se a les diverses situacions i alumnat de cada moment: fa improvisacions sempre que cal.

-Aquell que fa una autovaloració de la seva tasca docent i valora el progrés de la classe i dels alumnes dia a dia.

-Aquell que fa observacions i pren notes d’allò que observa.

-Aquell que utilitza les TIC’s com un mètode més d’ensenyança.

-Aquell que respecta als companys de treball, alumnes, material, classe, escola: no pega als infants, ni els maltracta psicològicament, no els hi fa accions brusques, no critica de forma despectiva als seus companys de feina, no diu paraules malsonants, etc.

-Aquell que cerca informació a través de diferents recursos per resoldre els seus dubtes i ho contrasta.

-Aquell que s’esforça per mantenir un bon clima d’aula.

-Aquell que estima el que fa i que intenta millorar dia a dia.

Així és el meu mestre ideal, i la meva escola ideal com és?

-Una escola on predomina un bon clima entre l’equip de persones que la conforma: hi ha bona relació entre aquests, comparteixen opinions, comenten sobre temes relacionats de l’escola, es donen suport, entre altres.

-Una escola àmplia amb diversos espais que afavoreixin les diferents capacitats dels infants: una sala per a psicomotricitat, una sala de la llum, una sala d’usos múltiples, un pati ampli, una cuina, un menjador,...

-Una escola on trobem material estimulador de l’aprenentatge: material variat, de diferents textures i tamany, manipulable, adaptat a les edats dels infants.

-Una escola on reina una bona comunicació entre tots els membres d’aquesta.

-Una escola innovadora, que s’adapta a la nova societat: on hi ha presència de les TIC’s i s’usen com a forma d’ensenyament-aprenentatge.

-Una escola que inciti a entrar i a quedar-se: acollidora, càlida, amb un racó per a les famílies, amb parets de colors suaus i decorades.

-Una escola oberta a les famílies: on aquestes poden resoldre tots els seus dubtes, participar en diferents activitats, conèixer a l’equip directiu i docent, fer activitats conjuntament amb els seus infants i les mestres, i conèixer a la resta d’infants i famílies del seu fill.

-Una escola amb una infraestructura adient: neta, amb un bon manteniment.

-Una escola on tots es sentin còmodes i segurs.

-Una escola que proporciona unes condicions acceptables de treball.

-Una escola on es treballen les emocions dia a dia.

-Una escola on es formen persones que aconsegueixen aprenentatges significatius per al llarg de la seva vida.

-Una escola on s’observa que tots som presents, tots participem.

-Una escola inclusiva: on tots som iguals, tenint en compte les nostres diferències.

D’aquesta forma seria la meva escola ideal! I la teva? Estàs d’acord amb mi? Què canviaries?

Us deixo reflexionant,

Fins aviat.



P.D: Quines competències he treballat?

1.2-Ja que reflexiono sobre com hauria de ser un mestre ideal i la seva actuació professional.

1.4-Ja que he configurat el meu mestre ideal i escola ideal a partir de la teoria rebuda a classe, del que he vist a les pràctiques i del que jo opino.

2.2-Ja que exposo el que per mi seria un mestre ideal i una escola ideal.


No hay comentarios:

Publicar un comentario